De piratenpartij heeft even aandacht nodig.

Door Swelson op vrijdag 16 april 2010 08:50 - Reacties (25)
Categorie: Wartaal, Views: 3.952

Tweakers,

Even een oproep voor de Piratenpartij. Volgens mij is deze partij reeds goed bekend bij jullie en zijn er ook redelijk wat mensen die overwegen om op deze partij te stemmen. Voordat er gestemd kan worden, moet de partij echter wel op de kieslijsten verschijnen. En om dat voor elkaar te krijgen, zijn handtekeningen nodig.

Ik wil daarom hier een oproep doen om handtekeningen te gaan zetten zodat de partij verkiesbaar wordt. Het maakt niet uit of je lid bent van de partij of niet, en of je er op gaan stemmen of niet op 9 juni. Als je het gedachtegoed van de Piratenpartij onderschrijft, is dat in principe voldoende.

Je kunt je aanmelden bij de verschillende kieskringen in Nederland. Hier vind je de volledige lijst. Klik door en je ziet het e-mailadres van degene die het in de betreffende kieskring regelt. Stuur hem een e-mail en hij zal het samen met je regelen. Het zetten van je handtekening gebeurt meestal op het stadhuis van de plaats waarin je woont.

Doneren kan trouwens ook als je geen tijd hebt of geen mogelijkheid ziet voor het krabbeltje, hier.

Steun de Piratenpartij voor een vrije informatiesamenleving!

Volgende: IBOOD HUNT! 03-'10 IBOOD HUNT!

Reacties


Door Tweakers user rutgerlak, vrijdag 16 april 2010 08:56

Ze hebben een nieuwe site :).

Helaas ben ik nog geen 18 en mis net de verkiezingen. Ik ga mij sowieso inzetten voor de Piratenpartij.

Door Tweakers user Neo_TGP, vrijdag 16 april 2010 08:58

Alhoewel ik voor een deel het zeker wel eens ben met hun standpunten, maar zolang de partij geen professionelere naam neemt zal ik er nooit op stemmen.. Nu komt het allemaal een beetje kneuterig over..

Door Tweakers user Wortelsoep, vrijdag 16 april 2010 09:05

Iemand anders zei het al eerder in een reactie op een andere blogpost, maar ik kan een partij die zijn voorzitter en penningmeester kapitein resp. schatbewaarder noemt, op geen enkele manier serieus nemen.
Eigenlijk geldt dit sowieso voor partijen die slechts één speerpunt hebben.

Dus, sorry, mijn krabbeltje krijg je niet.

Door Tweakers user amaterasu, vrijdag 16 april 2010 09:12

Ben het eens met hen standpunten maar ze zullen inderdaad wat serieuzer moeten overkomen vind ik.

Door Tweakers user Wiethoofd, vrijdag 16 april 2010 09:13

Gisteren gerecruteerd door de kieskringcoördinator van Fryslân, onze eigen iisschots.
Het zetten van je handtekening gebeurt meestal op het stadhuis van de plaats waarin je woont"
plaats => gemeente * Wiethoofd woont in een grote gemeente met een hele stapel (kleinere) dorpen :P

Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 16 april 2010 09:18

maar zolang de partij geen professionelere naam neemt zal ik er nooit op stemmen
Niet alleen de naam is voor mij een breekpunt, ook hun principe van coalitievorming is voor mij een reden om deze partij links te laten liggen.

Door Tweakers user Skinkie, vrijdag 16 april 2010 10:17

Niet alleen de naam is voor mij een breekpunt, ook hun principe van coalitievorming is voor mij een reden om deze partij links te laten liggen.
En het principe van op slechts drie punten geen concessies doen is wereldvreemd ofzo?

Door Tweakers user IStealYourGun, vrijdag 16 april 2010 10:19

Ik ga niet akkoord dat de heksejacht van de Media sector niet kan, maar het afschaffen van het auteursrecht is ook een stap te ver. Ze zouden beter echte oplossing zoeken in plaats van zich belachelijk te maken want hoe ze die afschaf gaan financieren zeggen ze natuurlijk niet. We spreken hier wel over tientallen miljoenen euro's en een hoop jobs die plots geen waarde meer heeft.

En ik ben ook een Belg dus mag volgens mij niet tekenen.

Door Tweakers user Tsurany, vrijdag 16 april 2010 10:40

Leuk zo'n partij die zich nergens anders op richt dan die paar punten die op hun site staan. Niks op economisch of sociaal gebied, niks over de gezondheidszorg. Enkel een paar leuke punten om beetje te kunnen schreeuwen en ergens tegenaan te kunnen schoppen. Zielig populistisch gedoe.

Door Tweakers user Peter 1981, vrijdag 16 april 2010 10:41

Ik ben ook niet direct akkoord met de standpunten van deze partij. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar zeggen dat je het auteursrecht verkort. Mijns inziens zouden eerst onderzoeken moeten worden gedaan over de gemiddelde terugverdientijd. Indien daaruit blijkt dat het 10 jaar is dan zouden zakelijke patenten bijvoorbeeld verkort kunnen worden naar 10 jaar.

Daarnaast moet de partij zich mijns inziens eerst meer een mening vormen over andere zaken. Zij richten zich bijvoorbeeld op jongeren dus hierbij zou je kunnen denken aan jeugdwerkloosheid (wat doet de PP eraan), studiefinanciering, staatsschuld, bezuiningen op leraren/universiteiten, etc. Op zijn website zegt de PP wel dat zij geen "one-issue" partij zijn, maar indien je alleen maar gaat voor de vrijheid van informatievergaring en het beperken van patenten/auteursrecht dan lijkt het hier wel op. Zolang dit zo blijft zal ik waarschijnlijk ook niet op de PP stemmen.

Ik heb mijzelf echter wel opgegeven voor het zetten van een handtekening. Het is nog een jonge partij en daarom is er natuurlijk veel ruimte voor verbetering, maar dat kan met de tijd ook komen. Ik vind het daarom wel belangrijk dat zij mee kan doen aan het democratisch proces. Indien het nu niet lukt dan gebeurd het waarschijnlijk nooit meer. Indien we naar partijen als de TON en de PVV kijken dan hadden die ook weinig inhoud toen ze opgericht werden en daar willen ook mensen op stemmen. Dus ook al krijgt de PP waarschijnlijk niet mijn stem, vind ik het toch belangrijk dat zij meedoen aan de verkiezingen daar zij in de toekomst misschien een gro(o)t(er) deel van de bevolking kan vertegenwoordigen.

Edit: Ik zie nu op de site staan dat ze als standpunt hebben de "aanname van onschuld tot tegendeel bewezen is". Deze onschuldpresumptie (waarschijnlijk zijn jullie hier op gekomen na de Lucia de Berk-zaak) is al geïncorpereerd in de Nederlandse rechtsorde. De onschuldpresumtie is te vinden in artikel 6, lid 2, van het EVRM. Op basis van artikel 93 van de Grondwet heeft dit rechtsstreekse werking in de Nederlandse rechtsorde. Er is derhalve geen reden dit nogmaals op te nemen in de Nederlandse wet. De zaak Lucia de Berk heeft daarnaast andere problemen gekend. Zij is niet zomaar vastgezet, want daar lag wel een veroordeling aan ten grondslag.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 16 april 2010 10:57]


Door Tweakers user i-chat, vrijdag 16 april 2010 10:51

ik heb zo mijn meningen en bedenkingen bij het auteursrecht zoals het nu bestaat. maar, op het moment dat er zoiets als 'de piraten partij' in de 2e kamer komt emigreer ik naar belgie.

Door Tweakers user Swelson, vrijdag 16 april 2010 11:27

@IStealYourGun: De Piratenpartij wil het auteursrecht beperken, niet afschaffen. ;)

@ Peter 1981: Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het het idee om later meer standpunten toe te voegen, allemaal gebaseerd op de "basisstandpunten" die ze nu hebben. Ik dacht alleen dat daar niet meer genoeg tijd voor was, gezien de korte tijd tot de verkiezingen.

(correct me if I'm wrong)

Door Tweakers user Barleone, vrijdag 16 april 2010 11:45

Geen piratenpartij voor mij. Er zijn wel belangrijkere dingen in NL aan de orde dan dat mensen geld moeten gaan betalen voor een dvd.
• Denk aan geweld op straat - including voetbalwars: Het is toch van de achterlijke dat volwassen mensen niet gewoon enthousiast kunnen genieten van een wedstrijd maar dat ze als losgeslagen wild door de straten rennen en alles en elkaar vernielen?!
• Denk aan de islamisering: wij hebben de afgelopen duizend jaar van Nederland een leefbaar land gemaakt. Dus blijkbaar deden we iets goed :). Dan is het toch niet teveel gevraagd om moslims zich te laten aanpassen aan NL? Tenslotte komen de meesten hier voor het leefbare klimaat van NL. Dan moeten ze zich daar maar naar schikken.
• Dan hebben we nog de crisis waar we ff 35 miljard door moeten bezuinigen.
• Ook drugs gedoogbeleid moet weg.
• De overheid moet projecten eens strak gaan organiseren zonder budgetoverschrijdingen.
• Zorg moet strakker georganiseerd worden. dwz dat de machine soepeler moet lopen.
• Stimulering van het MBO en HBO. Daar heeft NL het meest aan qua inkomsten.
• Zwarte/moslimscholen moeten verplicht aantal uur integratieles volgen. Speciale lessen voor ouders beschikbaar stellen. (hoeft natuurlijk niet gratis).

• En dan gaat een deel van de downloadende bevolking lekker op één partijtje stemmen dat ff de copytaks van cd-r's gaat afhalen en auteursrechten inperken? (ik heb me niet ingelezen, maar het komt vast in de buurt)
Denk ajb eens even in het landsbelang, wil je! We moeten hier over 50 jaar wel een net zo goed en leefbaar land en pensoen hebben als de huidige generatie.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 16 april 2010 11:48]


Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 16 april 2010 11:49

En het principe van op slechts drie punten geen concessies doen is wereldvreemd ofzo?
Niet wereldvreemd, maar het past niet in onze democratie. Wil je mee regeren ooit dan zal je toegevingen MOETEN doen ofwel een absolute meerderheid halen. En aangezien dat laatste hier bijna onmogelijk is ...

Door Tweakers user Barleone, vrijdag 16 april 2010 11:50

@ichat: Ja, want in België is de politiek goed bezig :F

[Reactie gewijzigd op vrijdag 16 april 2010 11:50]


Door Tweakers user IStealYourGun, vrijdag 16 april 2010 12:03

@ Barleone
De gewestelijke over het algemeen wel. :)

Door Tweakers user Silent7, vrijdag 16 april 2010 12:20

partijen met een beperkt standpuntportfolio zouden imho niet mee mogen doen.
Pas als een partij over de hele linie standpunten heeft welke zijn doorgerekend en voldoet aan bepaalde eisen* zou het pas mee mogen doen.
Dus ook mijn krabbel krijg je niet (los van de naam) want elke stem die one issue-ers krijgen kan niet naar serieuze partijen en maakt het politieke landschap onduidelijker en later lastiger goede coalities te vormen.

* wat mij betreft zou een politieke partij net als een publieke omroep een bepaalde hoeveelheid leden moeten hebben binnen een setting van democratie, dit zou dus automatisch betekenen dat de "beweging" van Wilders met 1 lid ook niet mee zou kunnen doen tenzij hij in zijn partij laat zien dat democratie belangrijk is en dus meer dan enig lid toe zou staan. Een krabbeltje is zo gezet, kijk maar wat jij zegt en doet, maar (en 50000 is een mooie drempel) leden betekenen daadwerkelijk draagvlak want dat is minder vrijblijvend dan een krabbel "Het maakt niet uit of je lid bent van de partij of niet, en of je er op gaan stemmen of niet op 9 juni." is natuurlijk grote onzin en geeft de zwakheid van het huidige systeem goed weer, dat een piratenpartij en wilders de kans krijgen en om belastingcenten te trekken vind ik jammer en dit zou zo snel mogelijk moeten veranderen.

Door Tweakers user leendertv, vrijdag 16 april 2010 12:38

Sorry, maar ik denk er niet over op een partij als deze te stemmen..

Door Tweakers user Swelson, vrijdag 16 april 2010 13:06

@Silent: Ja, maar dan wordt het wel erg lastig voor minderheden om zich te laten horen en uit te komen voor hun politieke voorkeur.

@Barleone: In je verhaal zit zeker een kern van waarheid. Ik vind het privacystandpunt van de Piratenpartij echter dermate belangrijk, dat zij mijn stem krijgen.

Door Tweakers user Silent7, vrijdag 16 april 2010 13:48

@Swelson Als een partij de belangen wil v ertegenwoordigen en geen 50K leden kan krijgen is de "minderheidsgroep" dus te marginaal om voor een extra verslintering te zorgen.
iedereen kan lid worden van een politieke partij en binnen welke gekozen partij dan ook actief worden en meewerken aan de speerpunten en programma's. Er zijn dus altijd mogelijkheden om je standpunt en die van de minderheid die je zegt te vertegenwoordigen voor het voetlicht te brengen.

mensen lijken te vergeten dat politici vakmensen zijn, het is een vak! Je kan iets vinden daar op allelei plekken over praten, mailen en schrijven naar politici, lid worden van een partij en daar hetzelfde doen. Als het echt belangrijk is en voldoende mensen vertegenwoordigd worden dan zal het een issue worden.
En juist omdat het een vak is is een zeker mate van bescherming ook prima, het vak politici is belangrijk, in de orde van notaris, arts en makelaardij, toen makelaar een beschermd beroep was ging het beter in die sector dus een drempel magbest tav politiek.

Of denk je echt dat een standpunt dat niet gedragen zal zorden door 50K mensen belangrijk genoeg is om duizenden tot miljoenen euros belastinggeld (door vergaderingen, onderzoeken moties mediaaandacht etc etc) te verslinden? Nee toch hoop ik

Ik pleit niet voor een 2 partijenstelsel, wat dat betreft doen we het goed hier, alleen voor meer eisen welke redelijk zijn aan een organisatie voordat ze zichzelf politieke partij mogen noemen en de daarachter horende aandacht en subsidi kunnen krijgen. Wil je dit niet opzetten, kan je dit opzetten dan zijn er maar 2 opties:
1 te marginaal, fail, doorlopen voor jou 13 anderen
2 lid worden van een echte partij die verder dichtbij je ligt (en juist door ons politieke landschap moet het wel heel gek lopen wil je dat niet vinden, piratenpartij past wbt naam en weinig inhoud goed bij de SP ook een stelletje boeven ;))

Door Tweakers user ZpAz, vrijdag 16 april 2010 13:51

Privacystandpunt.. de naam piratenpartij zegt het al genoeg, een 'standpunt' hebben voor een 'vrij' internet.. en dan enkelt om te kunnen blijven downloaden.. en naar de rest niet kijken.. top-partij hoor.

Als je alleen maar 1 issue partijen had, dan kon je voor elke nieuwe regelgeving wel weer stemmen..

Door Tweakers user Swelson, vrijdag 16 april 2010 13:59

@Silent7: Tsja, op een partij als de SP zou ik dan weer nooit stemmen. Voor de Piratenpartij stemde ik op de SGP(nee, niet om hun vrouwenstandpunt) en ik ben vooral rechtsgeorienteerd. @Barleone noemt een heel aantal punten op waar ik het bijvoorbeeld ook wel mee eens ben. Bij partijen als de VVD en PVV zie ik echter de privacy nog meer in gevaar komen. Zij willen alleen maar meer bevoegdheden voor de overheid en de politie.

Persoonlijk denk ik dat het dan de verkeerde kant op gaat. Daarom stem ik Piratenpartij.

Door Tweakers user Silent7, vrijdag 16 april 2010 14:18

@Swelson
Ehm, ja ikke niet begrijpe ;)
@Silent7: Tsja, op een partij als de SP zou ik dan weer nooit stemmen. Voor de Piratenpartij stemde ik op de SGP(nee, niet om hun vrouwenstandpunt) en ik ben vooral rechtsgeorienteerd.
Waarom wordt je geen lid van de SGP dan, noodlijdende partij dus veel kansen om er goede inpact en inbreng te geven.
Trouwens naast PVV en piratenpartij zou ook SGP in een land waar ik het voor het zeggen had geen bestaansrecht hebben zonder veranderingen, je kan en mag niet een deel uitsluiten.
Let wel, ik zeg dus niet verbieden maar kans geven tot verandering of op eigen benen door, dat kan natuurlijk ook, als je geen subsidie vraagt zijn er minder eisen, al vind ik 50K leden voor deelname wel een minimum voor alle partijen, dat zal voor een SGP zeker geen probleem zijn.

Wat denk je te bereiken met een stem op de PP? Blanco stemmen (een optie die door iedere betrokkene angstvallig stil gehouden wordt want als iedereen die "het er niet mee eens is" "geen vertrouwen in de politiek heeft" en "niet gaat stemmen omdat het toch geen zin heeft" blanco zou stemmen dan zou iedere politicus veel bescheidener worden want dan zou duidelijk zijn wie er echt wint en verliest.
40% blanco, BOEM aardschok voor Den Haag, ELKE partij 40% minder invloed, want niet gestemd betekend gewoon dat jouw stem verdeeld wordt in samenhang met de uitslag (dus krijgt PVV 10% dan gaat 10 van elke niet gegeven stem naar PVV, een niet stemmer stemt dusw op iedereen en geeft iedereen volmacht wat de meeste niet stemmers juist niet willen)
zet dat tegenover 10% PVV, dat is gewoon more of the same ;)


En privacy begint met de mens zelf, zolang mensen nog voor de kans op prijsje A al hun gegevens aan welk bedrijf dan ook geven zijn ze veel slechter af wbt privacy dan als een lobbygroep downloaden van auteursrechtelijk materiaal wil verbieden.
En eigenlijk zit het best OK nu in NL, juist door de kopieheffing kan je niets gemaakt worden, je bataald immers alsof je een downloader bent dus kan je er niet op gepakt worden, niemand die een Nederlander voor het gerecht zal durven dagen voor illegaal downloaden, dus laat die heffing maar lekker, is toch peanuts ;) haal je het weg dan kan je US toestanden verwachten met idiote eisen welke opeens gronden hebben en dat zou automatisch betekenen dat handhaven ook interessant gaat worden en privacy echt in t geding kan komen.

Door Tweakers user SirBlade, vrijdag 16 april 2010 22:48

Stel eens voor dat ze hun standpunten op het gebied van intellectueel eigendom kunnen doorvoeren in Nederland. Geen/extreem beperk auteursrecht in Nederland. Wat denk je dat de rest van de landen dan gaan doen? Ons gedoogbeleid op het gebied van drugs vinden ze al niets en daar hebben ze weinig last van. Reken er maar op dat de rest van de wereld dit via de WTO gaat aanvechten, de sancties die daar uit volgen zullen voor een handelsland als het onze dodelijk zijn.

En, voor ons tweakers: geen auteursrecht => einde GPL. Alle GPL-code die volgens ons land niet langer beschermt wordt door auteursrecht kan wordt effectief BSD-code. En al de bedrijven die worden beschuldigt van GPL-schendingen claimen dan Nederlandse BSD-code te hebben gedownload ipv internationale GPL-code.

Door Tweakers user PcDealer, zondag 18 april 2010 12:06

Voordat we een partij op de kiestlijst moeten krijgen, is het dan niet belangrijk eerst te verwijzen naar het partijprogramma? Ik ga toch niet zomaar doneren , alleen omdat ik op tweakers.net zit en daarom al gelijk voorstander zou zijn van deze partij?

Reageren is niet meer mogelijk